Dolby staat bekend om hun toffe ADE-ervaringen. Dit jaar brachten ze een scala aan spatial audio-ervaringen in het Tobacco Theater in Amsterdam. Wij bezochten de albumpresentatie van de Britse band New Order. De muziek werd eerst integraal afgespeeld, waarna de band een kort interview aan de aanwezige bezoekers gaf.


De synthpopklanken van New Order zweefden door de zaal alsof de band in realtime om je heen stond. De gitaar klonk in de rechter achterhoek, de drummer links en de zanger recht voor het publiek. Wie niet in het midden van de zaal zat, hoorde het element dat dichterbij was wel sterker dan de anderen. Pas toen de futuristische elementen, drumcomputers en synthesizers in de muziek van New Order doorklonken, kwam hun geluid volledig tot zijn recht in de ruimtelijke ervaring.

Toch voelde het geheel nog wat voorzichtig; buiten de plaatsing van de verschillende elementen werd er geen toegevoegde laag gecreƫerd door het ruimtelijk maken van de muziek. Jammer, want er zijn artiesten die de ruimte echt onderdeel maken van hun muzikale ervaring voor een intensievere beleving.. Zeker met het gestandaardiseerde ATMOS-systeem van Dolby kan dit eenvoudiger opgezet worden.

Desondanks liet de installatie van Dolby een zeer positieve indruk achter. Vooral bij de akoestische onderdelen van het nummer “Elegia” - eerbetoon aan Ian Curtis, de leadzanger van Joy Division - kwam het ruimtelijke aspect echt tot zijn recht. Een cimbaal die door de ruimte reisde, pianospel dat bij elke noot van speaker wisselde — het voelde haast cinematisch. Bij “The Perfect Kiss” werkten de drums en synthesizers ook uitstekend samen.

Tijdens het interview gaf bandlid Stephen Morris aan dat New Order in 1985 zoekende was in hun manier van muziek maken. “Sommige nummers klonken anders toen we ze ruimtelijk maakten,” zei de muzikant. “Het is lastig, want vroeger was je gebonden aan de apparatuur die je kon aanschaffen. Nu kan iedereen alles maken. Muziek wordt daardoor heel generiek en banaal.”

Dolby organiseerde tevens producersessies voor Atmos, zodat aanwezigen daadwerkelijk hun muziek ruimtelijk konden ervaren. Dit was een zorgvuldig proces, maar de engineers hielpen elke muzikant op weg. Zo maakte Dolby ATMOS dit jaar opnieuw een flinke indruk op ADE.