Één van de meest gehoorde klachten tijdens ADE was de frustratie over hoe inefficiënt social media tegenwoordig voor de muziekindustrie is. Artiesten, muzieklabels en promotors waren het er allemaal over eens, vroeger waren fans makkelijker te bereiken. “Algoritmes zijn mooi om mensen te geven waar ze geïnteresseerd in zijn, maar ook vervelend omdat ze ontdekking niet stimuleren,” zei DJ Mag Editor Ben Hindle.


Ook DJ Charisse C gaf in het gesprek aan dat ze worstelde met het gebruik van Instagram. “Je kunt je content wel plaasen, maar het wordt vaak niet eens bij je fans aangeboden. Zelfs niet wanneer je alles netjes volgens de huidige wensen en standaarden van Meta doet. TikTok doet dit toch beter, daar krijg je meer interactie met je publiek,” aldus de Britse artieste.

Hindle stelde dat Facebookgebruikers met hun creatieve content het platform groot hadden gemaakt, en diezelfde gebruikers tegenwoordig nauwelijks meer hun eigen publiek konden bereiken. “Willen we zulke bedrijven die kracht wel geven?,” vroeg hij zich openlijk af. DJ Matt Lally brak daarop een lans voor social media. “Ik heb mijn carrière juist tijdens Covid dankzij social media opgebouwd.” Toch herkende hij ook de frustraties over sociale media. “Er is gewoon steeds minder organisch bereik mogelijk voor je content en daar moeten we zeker iets mee.”

Het panel concludeerde de talk met het nieuwe inzicht dat de onbereikbaarheid van je eigen publiek een gedeelde ervaring voor iedereen in de zaal bleek te zijn. Helaas kwamer er tijdens het panel nog geen gouden ideeën of betrouwbare workarounds naar boven. De zaal liet ons achter met de vraag die iedereen ongetwijfeld de komende jaren iedereen bezig zal houden: Hoe ziet elektronische muziek er, mede dankzij social media, er de komende jaren uit?