Programmeren voor radio blijkt een lastige klus. Vaak werken stations met grote formats en het is vaak de vraag wie nou bepaalde wat er gedraaid werd. Professionele radiomakers legden uit hoe het er bij een dance radiostation aan toe ging met tips voor het publiek. Industrie-veteraan Cary Vance leidde de talk en gaf direct aan dat zijn goedkeuring voor een track bepalend was of hij gedraaid werd.


Rida Naser van SiriusXM gaf aan dat muziek op de radio gedraaid werd ‘als de muziek voor hen werkte’. “Maar wat betekent dat precies?,” vroeg Vance terecht. Rida vervolgde: “When the listeners keep listening to the music and they respond to it. You can see a rise of public attention in the metrics.” Meerdere panelleden onderschreven het belang van meetbare cijfers.

“Look at Shazams as well for a metric. When you see those numbers rise fast, you know it’s something good,” stelde radiopersoonlijkheid Andres Nieto. Tegelijkertijd benoemde hij samen met DJ Harmony Soleil de trend waarbij nummers steeds minder uniek werden en afgestemd op het algoritme van TikTok.

“The songs get shorter and very repetitive. A song has to have more to it,” meende Brian Fink. Hij legde de schuld bij het gebruik van TikTok. “Producers maken dertig seconden audio voor een reel en als deze aanslaat, bouwen ze er vervolgens een simpele track omheen. Bij TikTok hoor je het geluid en zie je er een video bij. Maar op de radio moesten mensen echt de aandacht gebruiken om actief te luisteren en moest de audio meer beleving bieden.”