Aan de noordkant van Amsterdam vond een speciale demonstratie plaats. L-Acoustics, verantwoordelijk voor de technologie achter ruimtelijke muziekinstallaties, en Polygon Productions gaven in club ‘The Other Side’ een conferentie over de toekomst van ruimtelijke audio. In drie onderdelen werden de aanwezigen verrast met nieuwe inzichten in de toekomst van muziekbeleving.
De conferentie begon met een tijdlijn van muzikale ontwikkeling: van mono naar stereo, via binaural, tot de huidige staat van ruimtelijke audio. Met ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen als voorbeeld gaven de bedrijven een demonstratie van hoe het nummer ruimtelijk kon worden ervaren. Het resultaat verblufte de aanwezigen, die het gevoel kregen dat zanger Freddie Mercury echt in de kamer aanwezig was. Dankzij een installatie van 21 speakers bewoog de muziek door de ruimte en kwam het tot leven.
Na een technische uitleg en een filosofische discussie over de toekomst van muziek zorgden de vragen van bezoekers voor nog meer duidelijkheid. Waar Dolby zich vooral richt op gestandaardiseerde situaties, focust Polygon zich juist op unieke ervaringen. De engineers gaven een voorbeeld van een situatie waarin muziek vanuit drie lagen in een toren op je afkomt. “Dat is met standaardsoftware simpelweg niet mogelijk,” vertelden ze trots.
Gedurende de presentatie werden minimaal zes ruimtelijke demo’s afgespeeld, variërend van ambient house tot basrijke popmuziek. Allemaal kwamen ze op hun eigen manier beter tot hun recht in de ruimte. Toen de laatste demo vervolgens melodieën opsplitste naar verschillende plekken in de ruimte, kreeg je als luisteraar echt het gevoel dat er een band om je heen stond. “Hou deze technologie goed in de gaten,” drukte een van de geluidsexperts ons achteraf op het hart. “Dit is de toekomst van muziekbeleving.”
ADE Pulse
